سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترسیم شاخص ......!؟

عمار

تبلیغات فتنهگران مکمل اشتلم نظامی مستکبران

همزمان با تبلیغات غرب درباره حمله نظامی به ایران، یکی از سران فتنه نیز مدافعان انقلاب و کشور را به کودتا متهم کرد. کروبی در گفت‌و‌گو با بی.بی.سی انتخاب مردم در انتخابات  ریاست جمهوری دوره نهم و دهم را «کودتای سپاه» خواند! وی مدعی شد: در حال حاضر سیاست، فرهنگ، اقتصاد و دستگاه قضایی همه و همه توسط سپاه در حال فتح شدن است.

روی دیگر سکه این نوع اظهارات، سخن مهره‌های ایرانی وابسته به آمریکا درباره تحریم و تهدید نظامی است.

رادیو فردا ارگان فارسی سازمان سیا در تحلیل سخنان مایکل هایدن رئیس سابق سیا مبنی بر این که احتمال حمله نظامی وجود دارد و این بدترین گزینه نیست، از قول علیرضا نامور حقیقی (از دوم خردادی‌های فراری)  نوشت: ایران برای مقابله با تحریم و جنگ احتمالی دو راه بیشتر ندارد یکی اینکه با آمریکا سازش کند. دیگر اینکه مصالحه داخلی کند و از نیروهای معترض بعد از انتخابات دلجویی نماید. یعنی یا باید به دولت‌های خارجی امتیاز بدهد یا به رقبای داخلی.

شایان ذکر است دولت آمریکا در روزگار قدرت اصلاح طلبان، از آنها به عنوان متحدان خود که باید حمایت شوند یاد کرد. بوش بارها گفته بود ما از اصلاح طلبان در ایران حمایت می‌کنیم، ما به کمک آنها توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را       تعطیل کنیم.

در روزهای اخیر موسوی نیز ترجیح داده است به رغم سکوت گذشته به دعوای با فرماندهان دفاع مقدس دامن بزند. وی در واکنش به اظهارات چندی پیش محسن رضایی و نیز محسن رفیق‌دوست مبنی بر امکان فتح بغداد در سال پنجم جنگ در صورت فراهم بودن امکانات دولت موسوی، سعی کرد این موضوع را به اختلاف فرمانده وقت سپاه با برخی دیگر از فرماندهان درباره نحوه ادامه جنگ نسبت دهد. موسوی همچنین تهدید کرد ناگفته‌های خود از دهه اول انقلاب و از جمله علت استعفای خود در سال 67 را -که با عتاب امام راحل مواجه شد- بیان خواهد کرد. در این حال برخی گزارش‌ها حاکی است، ارتباط یکی از اعضای ستاد موسوی ‌-که در جریان حوادث پس از انتخابات دستگیر شد- با سازمان جاسوسی آمریکا محرز شده است. در همین حال زهرا رهنورد همسر موسوی در نامه‌ای به یکی از هتاکان روز عاشورای سال گذشته از وی تمجید کرده است. در چنیین شرایطی بروز هرگونه نشانه‌ای از همگرایی در بین نهادهای نظام با واکنش منفی حامیان فتنه سبز مواجه می‌شود. در روزهای اخیر خبری از خوش‌وبش و روبوسی رئیس جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار روز مبعث با رهبر معظم انقلاب مطرح شد. آقای هاشمی رفسنجانی همچنین گفته است: مهمترین هدف دلسوزان نظام در شرایط فعلی باید مراقبت از اصل نظام جمهوری اسلامی باشد و همه باید در این مسیر حرکت کنیم. در واکنش به این اظهارات سایت ضد انقلابی گویانیوز (از حامیان پروپا قرص فتنه سبز) در مقاله‌ای به قلم ناصر مستشار (از طرفداران حمله نظامی آمریکا به ایران) نوشت: خانم (....) از بستگان هاشمی رفسنجانی در روز انتخابات گفت احتمال تقلب زیاد است و مردم باید فردای انتخابات به خیابان‌ها بریزند. بازهم بگویید زنان ضعیفه هستند! کاش هاشمی نصف شهامت حاج خانم (....) را که فرمان بیرون آمدن را صادر کرد داشت! ‌وی همچنین تأکید کرد: «از همان اول معلوم بود که در هاشمی پتانسیل مبارزه جدی علیه جمهوری اسلامی وجود ندارد.»

نشریه عمار شماره هشتاد و سوم


بالا
+ نوشته شده در چهارشنبه 89 مرداد 6ساعت ساعت 2:0 عصر توسط عمار نظرات ( ) |




تهدید نرم

برای شناخت ماهیت آنچه که از آن به مجموعه «تهدیدات نرم» بر انسجام ساختاری و اهداف امنیت ملی هر کشوری یاد می شود، ناگزیر باید از شناخت مفهوم «قدرت نرم» در برابر ابزارهای متعارفی تر اعمال قدرت آغاز کرد.
 
در گذشته و به هنگامی که قدرت نظامی و توان اقتصادی تا حد زیادی قابلیت نگاشت به سایر جنبه های کسب استیلاء بر رقبا در عرصه بین المللی را داشته و می توانست آن ها را وادار به بروز رفتارهایی سازگار با اهداف امنیت ملی یک کشور دیگر کند، طرف قدرتمند تر با توسل مستقیم به این دو ابزار اعمال قدرت، گزینه ای جز تسلیم و تن دادن به خواسته ها را در برابر طرف ضعیف تر قرار نداده و در موارد نادر که با مقاومت و عدم تمکین مواجه می گردید، با استفاده از زور که با تبدیل مستقیم توان اقتصادی به کالای نظامی به راحتی نیز تقویت می شد،بقای فیزیکی رقیب را به مخاطره جدی می انداخت. با پیچیده تر شدن نوع مناسبات جهانی و افزایش تعداد پارامترهای دخیل در محاسبات امنیت ملی کشورها، این روش اعمال قدرت که در طول این نوشتار از ابزارهای آن به عنوان «ابزارهای متعارفی قدرت» یاد می شود، تا حد زیادی ارجحیت خود را از دست داده و طی فرآیندی که بی شباهت به گونه ای «دگردیسی در ماهیت قدرت» نمی باشد، زمینه را برای ظهور نوع متمایزی مبتنی بر اعمال فشار بر رقبا برای تعقیب داوطلبانه اهداف سیاست خارجی یک واحد سیاسی- جغرافیایی دیگر از راه خلق جاذبه نسبت به این اهداف یا مقدماتی که پذیرش آن ناگزیر به بروز الگوی رفتاری منتج به این اهداف می گردد، فراهم ساخته است. از این وجهه اعمال قدرت که علی رغم داشتن سابقه تاریخی طولانی، به تازگی مورد «توجه فعال» طراحان چارچوب سیاست خارجی و نوع تعامل کشورها در قلمرو روابط بین الملل قرار گرفته و موجب تحول در چگونگی طی روند دست یابی به اهداف امنیت ملی شده است، با عنوان «قدرت نرم» یاد می گردد.

نشریه عمار شماره هشتاد و دوم


بالا
+ نوشته شده در دوشنبه 89 مرداد 4ساعت ساعت 2:35 عصر توسط عمار نظرات ( ) |




   1   2      >